Zona DVD-ket teszteltünk

kipróbáltuk a zona DVD-ket

Aki korábban a nők körében legnépszerűbb edzők DVD-ire tornázott, annak Péntek Enikő videói egy egészen új világot nyithatnak ki. Beszéltem olyannal, aki évekig tornázott különböző, felkapott DVD-kre, de még ezek után is komoly kihívást jelentett számára a Zona Basic. Mintha a Zona videók teljesen más intenzitási spektrumban élnének!

Nos, ahogy a múltkori zonás bejegyzésben már említettem, egy-két további poszt is tervben van, és meg is érkeztünk a legújabbal! Azért is kedveltem meg annyira a Zona edzéseket, mert a különböző nehézségi szintek nagy segítséget jelentenek és inspirálnak is egyben. Pont ezért gondoltam, hogy egy olyan DVD mustrával jelentkezem, ahol a nehézségi szinteket is be lehet mutatni. Ezúttal három különböző erősségű Zona DVD-t vettem górcső alá, hogy megoszthassam a tapasztalataimat.

Mi az a zona edzés? És miért szerettem meg? Olvasd el a korábbi írásomat is: 7 ok, amiért megszerettem a Zona edzést


Zona Light DVD

A Zona Light kategóriában lefojtott intenzitású, kifejezetten ízületkímélő tornákat találunk, amelyek mellőzik az ugrálásokat, guggolásokat, mégis megdolgoztatják az izmokat, felpörgetik az anyagcserét.  Azok számára ajánlom, akik kisebb állóképességgel rendelkeznek vagy mozgásszegény életforma után szeretnék beilleszteni a tornát a mindennapjaikba. Számukra ez a videó kemény munkát kínál az izmaiknak, mégis teljesíthető kihívást jelent. Valamint alkalmas az idősebb korosztály számára és kismamáknak is.

Tartalom:

  • Bemelegítés
  • Light Kardió
  • Comb-Has blokk
  • Hát-Popsi blokk
  • Nyújtás

Szerintem nehézségi szintjét tekintve ez a DVD áll a legközelebb a boltok polcain sorakozó népszerű videókhoz, még ha egy picit fojtottabb intenzitású is. És azért az inspiráló, hogy még két szint van efölött! 😉

A DVD bírható gyakorlatsorokat tartalmaz, a különböző blokkok pedig összességében az egész testet megdolgoztatják. A korábban mozgásszegény életmódot élők számára jó lehetőség, hogy formába hozzák magukat. Illetve hosszabb kihagyás utáni visszaszokáshoz is tudom ajánlani.

Én különösen sokat akkor használtam ezt a DVD-t, amikor egy sérülés miatti több hónapos kihagyás után húztam ismét sportcipőt. Nem vagyok az a fajta, aki lázba jön egy nagyon kemény edzéstől, nekem kell a fokozatosság, nehogy elkedvetlenedjek, és nagyon örültem, hogy a rendes edzések előtt fel tudok készülni light videókkal.

Light kardió: A kardió tényleg nagyon light! Könnyeden átmozgatja és kimelegíti az embert. Kifejezetten azoknak való, akik erősen mozgásszegény életet éltek korábban, vagy nagy a súlyfeleslegük. Illetve szerintem az idősebb generációnak is hasznos lehet, hiszen ízületkímélő, nem jelent túl nagy megterhelést, de mégis egy jó hangulatú, könnyed mozgást nyújt. A magam részéről viszont ezt a blokkot inkább elkerültem, annyira light, hogy kifejezetten úgy éreztem, nem csinálok semmit. Inkább egy erősebb, de rövidebb kardiót csaptam hozzá valamelyik blokkhoz.

Erősítő blokkok: Az erősítő blokkok is ízületkímélő gyakorlatokkal vannak összeállítva, és mind a kettő munkára fogja még az apró izmocskákat is. Minden kisebb izomcsoportra van specifikus gyakorlat, szóval az egész zónát rendesen megdolgoztatja. Ezek a videók sokkal közelebb állnak a klasszikus gyakorlatsorokhoz, mint általánosságban a többi zona szint. A combot és popsit is izolált gyakorlatokkal dolgoztatja, így hatékony annak ellenére is, hogy nincsenek benne sem ugrálós, sem guggolós feladatok.

A saját szintem valahol a basic és a max között van, de időnként – ha nincs kedvem tornázni, mégsem akarom elbliccelni – elő szoktam venni valamelyik erősítő blokkot, és mindig rájövök, hogy annyira mégsem könnyű, szépen átdolgoztat.

 

Basic Zona DVD

A Basic Zona közepes/jó állóképességgel rendelkezők számára ajánlott, olykor kifejezetten kemény edzés, de az intenzitása kontrollált, nincsenek benne nagy kilengések és extra nehéz gyakorlatok. Ezek nehéz, de teljesíthető edzések. Itt már van valamennyi ugrálás, guggolás, a (kisebb) súlyok is előkerülhetnek, ugyanakkor a blokkok úgy vannak összeállítva, hogy a tempó és/vagy az intenzitás összességében közepes nehézségi szinten maradjon.

Tartalom:

  • Bemelegítés
  • Has + Popsi erősítés
  • Has + Kar kardió intervall
  • Popsi + hát, kar erősítés
  • Kardió intervall
  • Nyújtás

A Light DVD kényelmes tempója után, itt már belevaló edzéseket kapunk! A három DVD közül ezt vettem elő leggyakrabban, és nem feltétlenül a nehézségi szint miatt, valahogy ezeket a blokkokat tudtam a leginkább beilleszteni a saját kis edzésrendembe. Sőt, egy időben edzéseim origója is lett, különösen a két popsi blokk.

Has-popsi blokkok: Imádom a zonás popsi-gyakorlatokat, kemények és hatékonyak, még súlyok nélkül is. Nem szokványos gyakorlatokkal operál, és a általános kéztámaszban-lábemelgetéseknél nehezebbek és kreatívabbak is a gyakorlatok. Amikor már edzettebb voltam sokszor csináltam meg egymás után a két popsis blokkot, mert popsira már kellett, de hasra, karra és hátra meg bőven elég volt ennyi is.

Kardió blokkok: Hát az a helyzet, bérmennyire is szeretem a testmozgást, a nagyon dinamikus formáit sosem kedveltem különösebben – nem véletlen hogy tizenévesen kizárólag a jóga és a tánc tudott lázba hozni – szóval dicshimnuszokat nem fogok zengeni az intervall blokkokról. Enikő valahogy mégis úgy tudja tálalni, hogy időről-időre ráveszem magam. A kardiót előszeretettel tálalja intervall formájában, így még nekem is beveszi a gyomrom, mert ugye a kedvenceim benne egyértelműen a pihi-részek. 😀

  • A has-kar intervall elég izzasztó, de nem csak a pihenők miatt bírható, hanem váltogatja a matracon végezhetőket az állógyakorlatokkal, valamint a gyakorlatok dinamikáját is variálja, így hatékonyabban oszlik el az erőnk a teljes edzés ideje alatt.
  • A kardió intervall blokk viszont nem kíméli a testünket! Itt nincs kegyelem, és nincs könnyítés! Szerintem még a nagyon sportos és fitt formában lévőknek is izzasztó. De azért ne legyenek illúzióink, zona viszonylatban ez csak egy közepes erősségű kardió…

Zona Max DVD

A Zona Max kategóriában a legkeményebb edzéseket kapjuk, amik testnek és léleknek is kihívást jelentenek. A Max kategóriában már sokkal inkább a Zona filozófián van a hangsúly, mert a cél az, hogy feszegesd a határaidat, keresd a kihívásokat, hogy újra és újra legyőzd magad.

Tartalom:

  • Bemelegítés
  • Core edzés
  • Has + Popsi erősítés
  • Kardió intervall blokk
  • Tabata edzés
  • Nyújtás

Kemény edzéseket kapunk, amik súllyal még fokozhatóak is. Ezt kezdőknek egyáltalán nem ajánlom, már csak amiatt is kell a megfelelő edzettség, hogy helyesen tudjuk kivitelezni a gyakorlatokat.  Itt már nagyon szembetűnő az a változatosság, ami megfogott Péntek Enikő munkásságában, vagyis nem csak a klasszikus comd-has-popsi-kardió blokkok szerepelnek szokványos gyakorlatsorokkal, és nem csak a kritikus területekre fókuszál, van benne változatosság és bőven van kihívás is. (Ha a teljes dvd kínálatot nézzük a Zona Webshopban, ez még szembetűnőbb.)

Magam is meglepődtem, hogy mennyire megkedveltem ezt a DVD-t! Azt hittem, nekem ez már sok lesz, mert akárhogy is, azért mégis inkább a jóga felé húz a szívem… De tévedtem! Magával ragadott a hangulata, és tényleg elkezdtem élvezni a kihívást, miközben rácsodálkoztam, mi mindenre képes a testem.

A has-popsi blokk kedvenc lett, bár eleinte súly nélkül csináltam, de még úgy is masszív izomláznak néztem elébe. Fél órás és viszonylag kemény gyakorlatok vannak benne, a zónák váltogatása miatt mégis végigcsinálható. Nem annyira dinamikus, az izolált, kemény izommunkára fókuszál. Súlyok növelésével pedig hosszútávon is van benne kihívás. Ennél a blokknál nagyon belém hasított, hogy pont ezért nagyon jó a zona módszer, mert ha nincsenek váltogatva a zónák, hanem a specifikus gyakorlatok egymás után jönnek, tuti kifogott volna rajtam, de így már elsőre megvolt a sikerélmény, mert ha szenvedősen is, de végig tudtam csinálni.

Sokszor elővettem a core edzést, amit viszonylag könnyűnek találtam, mégis hatékonynak értékeltem. Plusz pont, hogy a szokványos videókon inkább csak a hasizomra fókuszálnak, pedig ha nem csak felszínesen koncentrálunk a külsőnkre, akkor könnyen beláthatjuk, hogy fontos szerepük miatt, nem szabad hanyagolni ezeket az izmokat sem.

Valamilyen, számomra megmagyarázhatatlan oknál fogva a tabata blokkot egyből megszerettem. Pedig nagyon nehéz – még mindig az – de pont a kihívás tetszett benne. Bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy sokszor kiegészítésként kötöttem az edzésemhez és olyankor legfeljebb csak félig csináltam meg. Ez a rész nekem nagyon nagy kihívás, ezért nem is erőltettem, valamiért mégis sokszor előkerült. 🙂

A kardió intervall itt már tényleg kemény, dinamikus, ugrálós, izzasztó és egyetlen porcikánkat sem kíméli. A legjobban az a félmondat jellemzi, amikor elhangzik, hogy most egy kicsit könnyebb lesz, majd guggolásban ugrálunk… Szóval arra fel kell készülni, hogy itt ez a könnyű rész… ;P 😀

Ti próbáltátok már valamelyik Zona DVD-t? Mi a véleményetek róla? 🙂


Péntek Enikó Zona DVD-it a Zona Webshopban tudjátok beszerezni, amit itt érhettek el: ZonaWebshop.hu

Ha szívesen olvasnál még erről a módszerről, >>kattints ide<< további bejegyzésekért, esetleg nézz szét a lenti ajánlósávban vagy az Élét-Módusz kategóriában, hátha találsz mást is, ami érdekel!

Kövess minket Facebookon vagy Instagramon, hogy ne maradj le a legújabb bejegyzésekről!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.