Webáruházak 5 tipikus hibája, amitől megőrülünk

Évről évre bővül a hazai online kereskedelmi egységek száma, és nagyon úgy tűnik, a folyamat még távolról sem ért véget. Jómagam már évek óta nagy érdeklődéssel figyelem a szakmát, és persze civil foglalkozásom révén is kiveszem belőle a magam részét. Ám van néhány tipikus hiba a webáruházaknál, amit egyrészt szakmailag is hiányosságnak tartok, de ami még fontosabb, hogy egyszerű mezei vásárlóként is az őrületbe tud kergetni. Mivel egyre többen vágnak neki az online kereskedelemnek kis csapatunkkal úgy gondoltuk, hasznos lehet megosztani meglátásainkat, amolyan csajos szempontból, ezért összefoglaltuk azt az 5 pontot, ami a legjobban megőrjít minket az online plázázások közben.

 

1. Vásárlási információk – Kérlek, nyomd az orrom alá!

A hasznos információknak – szállítási költségek, átvételi lehetőségek, fizetési opciók stb.  – a lehető legkönnyebben megtalálható helyen kell lennie! Fontos megérteni, hogy nem azért kell mindent a szájába rágni a látogatónak, mert hülye, hanem azért, mert annyira felgyorsult a világunk, hogy ha nem találja meg azt, amit keres, méghozzá azonnal, egész egyszerűen továbbáll. Illetve minden egyes kereséssel töltött pillanat egyre közelebb viszi a sarokban lévő kis piros ikszhez… Lehet ezen háborogni, csak nem érdemes, ez van és kész. Nálunk közös az álláspont abban, hogy sajnos váló ok, ha nincs normális információ megosztás.

A legjobb, ha minél több útvonalon elérhetőek ezek a tudnivalók, és akár több formában is fel vannak tüntetve. Alapvetőnek kell lennie a jól átlátható hasznos információk oldalnak, nagyon praktikus, ha a termékoldalon is fel vannak tüntetve a különböző lehetőségek, de akár az oldal alján, a láblécben is elhelyezhetőek a legfontosabb tudnivalók.

 

2. Hiányos leírás – Légyszi beszélgess velem!

Tudod, mi nők imádunk beszélni, éppen ezért, ha online vásárolunk azt szeretjük, ha beszélget velünk a termék. Nem, nem bolondultunk meg, de a képek, a szöveges leírások, és a táblázatban összefoglalt adatok, illetve mindezek átböngészése pont olyan benyomást  kelt bennünk, mintha egy jót beszélgettünk volna az eladóval nézelődés közben.

Mivel nem tudjuk megtapogatni, megszagolni, felpróbálni, vagy csak szimplán megnézni, ezért égünk a vágytól, hogy a lehetőségekhez képest minél többet tudjunk meg (még akkor is, ha egyébként csak “átszkenneljük” a szöveget) , és ebben a tekintetben nem számít, hogy az a bizonyos eladásra szánt valami mennyire egyszerű vagy magától értetődő termék… Hidd el, egy nő bármiről tud hosszasan beszélgetni, szóval elő a klaviatúrával!

Mondok egy példát, arra, mi zajlik egy nő fejében, amikor nézelődik egy webáruházban! Meríts ihletet bátran! Ha online nézegetek cipőt…

…nem csak az érdekel, hogy mekkora a mérete meg milyen anyagból készült. Érdekel, hogy néz ki elölről-hátulról-alulról-felülről (szélsőséges esetben még molekuláris szinten is), hogyan áll egy valóságos lábon, hány centis a sarka, milyen vastag a talpa, egyébként milyen a belseje, szőrös-e, milyen a talpbetét kialakítás… És akkor még csak az adatoknál tartunk, de én közben már azon gondolkodom, hogy mivel tudom felvenni, milyen stílusú ruhához illik, fel tudom-e venni elegánshoz is, meg lazához is,mennyire tudom kihasználni, ha színes, akkor milyen más színekhez illik… Azt pedig külön megköszönöm, ha ajánlanál egy színben passzoló táskát meg övet, vagy esetleg ötletet adsz, hogyan hordjam…

 

3. Kímélj meg a sablon szövegtől!

Igen, ennél a pontnál lehet mondani, hogy “na tessék, egy nőnek soha semmi nem elég jó”, ugyanis ha van szöveg, az jó, de tudod, hogy van ez… mindig lehet az jobb is. Ha ugyanazt a – jellemzően gyártótól kapott – leírást használod, ami az összes többi webáruházban is szerepel, akkor sajnos én, mint információ gyűjtő érdeklődő nem leszek előrébb veled. Sőt! Ugyanolyan sablon boltnak foglak gondolni, mint az összes többi konkurensedet…

Persze nem muszáj kizárólag szövegben gondolkodni. Ha problémát okoz egyedi szövegeket írni, akkor jó ötlet például a termékbemutató videó, amikben egy hozzáértő munkatárs elmondja a legfontosabb tudnivalókat – igen, pont ugyanúgy, mintha valaki személyesen érdeklődne az üzletben. Ez egyedi tartalom, senki nem tudja lemásolni (mint a kemény munkával összegürizett szöveget). Ráadásul erősíted a vásárlóban a bizalmat, hiszen egyértelmű bizonyságot teszel a szakértelmedről, sokkal teljeskörűbben tudod bemutatni a terméket, mint pusztán szöveggel és képpel; és úgy egyébként is nagyon menő!  Ha most fogod a fejed, hogy ennél azért már egyszerűbb néhány mondatot írni,  akkor elő a YouTube-bal, ugyanis egy csomó termék-teszt videó van felpakolva (lehet, hogy pont a te vásárlóid is készítettek már ilyesmit), sokszor még válogatni is lehet közülük, illeszd be őket a terméklapra bátran.

Ha továbbra is azon az állásponton vagy, hogy túl sok a terméked az egyedi szövegek megírásához (vagy videók készítéséhez), akkor szortírozz! Válaszd ki a fontosabb termékeket, már az is egy jó kezdet, ha csak ezeknek a kiemelt termékeknek van egyedi termékbemutató oldala, viszont akkor ezeknek legyen szuperül megalkotott terméklapja.

 

4. Problémás design – Ne vedd el a kedvemet!

Ha belépünk egy kereskedelmi egységbe, a design, a berendezés és az üzlet kialakítása alapján gyorsan leszűrjük, hogy milyen minőségi kategóriába soroljuk az adott üzletet, és tesszük ezt anélkül, hogy akár egy pillantást is vetettünk volna magukra a termékekre. Ugyanez online is működik! Amint betöltődik az oldal, néhány pillanat alatt pusztán a látvány alapján ítéletet hozunk a webáruházról és annak termékeiről. Nálunk közös a konszenzus atekintetben, hogy nőként erre különösen érzékenyek vagyunk.

Ha sikerül egy igényes megjelenést varázsolnod online felületednek az már fél siker. Ám ha átláthatatlan, elavult vagy kifejezetten igénytelen a design… Rosszabb esetben olyan ez, mint, amikor belépek a húsboltba és terjeng a romlott étel szaga… Te vásárolnál ilyen helyen? Hát én sem! Márpedig, ha a rúzsozott szám sarkában megbújó fintorral távozom, az a legtöbb esetben a kedvemet is lerontja, ez pedig egyáltalán nem kedvez az eladásaidnak.

Utóirat: Ez a pont külön azért került fel a listánkra, mert karácsony előtt sajnos többször is belefutottunk abba, hogy pár futó pillantás után kifordultunk a virtuális bejáratból…

 

5. Kevés és/vagy rossz minőségű kép – Pedig szeretném, ha bemutatnál nekem!

Az online vásárlás során még kiemeltebben fontos a látvány, hiszen nem lehet megtapogatni, forgatni és közelről megnézni a terméket. De ettől függetlenül szeretnénk minél kiterjedtebb képet kapni, arról ami felkeltette az érdeklődésünket. Ha kevés a kép, nem lehet őket elég nagyban megnézni, vagy a részletek nem kivehetőek – különösen, ha látványorientált termékről van szó, például ruháról – akkor egyáltalán nem biztos, hogy fogok rendelni, hiszen a bizonytalansági faktort hatványozza a silány termékbemutatás… és tudod, így is annyiszor hallom, hogy mennyi pénz költök az öltözködésemre…

Ahogy az előző pontban is említettem, mi nők elég érzékenyek vagyunk a szépre, és annak igényes bemutatására,  szóval kérlek, muti azt a ruhát, mert szerintem is pont egy ilyen hiányzik a gardróbomból, de ha nem mutatod meg rendesen, honnan tudnám, hogy tényleg annyira szükségem van rá?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.